Extra en Tips

Achterliggende boodschap in “Kuikentje Kip en het Luchtei”

Zoals je kunt zien in het boek  “Kuikentje Kip en het Luchtei” kan het luchtei van Kuikentje Kip groter en kleiner worden. Hiermee wordt uitdrukking gegeven aan het haptonomische begrip “ruimte innemen en ruimte terugnemen”.  Als je je veilig voelt dan wordt jouw ruimte groter en als het minder veilig voor je voelt dan wordt jouw ruimte kleiner. Ga maar bij jezelf na als het niet veilig voelt zit je wat meer in elkaar gedoken en ben je alert met je hoofd en als het veilig is neem je veel meer ruimte in en ben je helemaal aanwezig. Als de ruimte van iemand te klein is dan maakt hij of zij ook moeilijk contact met de buitenwereld. Daarom is het belangrijk  dat je je bewust bent van je persoonlijke ruimte en dat je weet dat die ruimte klein kan zijn maar dat je die ook kunt uitbreiden. Daarbij is het belangrijk dat je  weet dat je zelf kunt bepalen wie en wat je in je ruimte toelaat. Het luchtei is dus een metafoor voor je persoonlijke ruimte.

Doelgroep

Dit boek is geschikt voor jong en oud. Jonge kinderen vinden het kijken naar de kleurrijke tekeningen al een geweldige ervaring. Oudere kinderen en volwassenen kunnen zichzelf of een ander herkennen in Kuikentje Kip. En of je nu hooggevoelig bent of niet  ieder mens heeft een eigen persoonlijke ruimte maar niet iedereen is zich daarvan bewust. Dit boek kan een bijdrage leveren aan dit bewustwordingsproces.

 

Tips bij het voorlezen

Kuikentje Kip heeft rode wangetjes waardoor ze makkelijk te herkennen is.

Neem een tijdstip overdag waarop u voldoende tijd heeft om vragen te stellen aan het kind.  Zorg dat het kind voldoende ruimte heeft om te vertellen en de ervaringen te verwerken.

 De volgende vragen kunnen spelenderwijs aan bod komen:

“Heb je je ook wel eens zoals Kuikentje Kip gevoeld? Vertel eens…..”

“Wie mag er in jouw luchtei komen en wie niet?”

“Hoe groot is je luchtei vandaag?”

“Hoe komt het dat  je luchtei zo groot c.q. klein is?”

“Wat zit er vandaag in je luchtei?”

“Is het van jou of van iemand anders wat er in je luchtei zit?”

“Is het ook wel eens te vol/druk in jouw luchtei? Wanneer?”

“Hoe maak jij jouw eitje weer schoon?”

Je zou het kind tijdens het lezen ook zijn of haar eigen ei kunnen laten tekenen en erin laten tekenen wie of wat er allemaal in zit. Met een kleurtje kan het kind aangeven of het eitje te vol zit of dat het juist prettig is. Samen met het kind kunt u tekenen wat kan helpen om het eitje weer wat prettiger te laten voelen.

U kunt ook gebruik maken van een stoplicht:

Zit het luchtei zo vol dat het rood is dan heeft het kind eerst rust nodig. Als het kind rustiger is en zijn of haar ei niet meer overloopt ga dan met het kind praten en kijk samen met het kind hoe het luchtei zo vol is gekomen en hoe dat in de toekomst voorkomen kan worden. En kijk hoe het luchtei weer leger gemaakt kan worden.

Zit het luchtei zo vol dat het oranje is dan kunt u bovenstaand gesprek direct gaan voeren.

Bij groen is er nog niets aan de hand en dan weet u dat uw kind goed is omgegaan met zijn of haar ruimte, alle prikkels en de emoties van anderen.

Tot slot

Alle bovenstaande vragen kunt u ook aan u zelf stellen. Het is voor ons allemaal belangrijk dat we bewust zijn van onze ruimte c.q. luchtei en hoe we daar mee omgaan.